Kommunikation – Nyckeln för att nå ut med det politiska budskapet

 

Historiskt sett är politik något som engagerat människor nästan per automatik. I takt med demokratins utveckling så tog många tillvara på möjligheten att göra sin röst hörd. Gemeneman såg problem men också sin möjlighet och rätt att påverka detta. Men under de senaste decennierna är det som att vi i väst världen har fått det lite för bra, de flesta av våra basbehov är redan tillgodosedda och färre upplever sig att större möjlighet att påverka än att bara gå till vallokalerna vart fjärde år. Politik har blivit hobby snarare än vardag, möjligen ligger förklaringen i att maken är så fördelad mellan olika partier så att ingen någonsin upplever att dom blir nöjd, det man röstade på är trots en vinst i valet inte en självklarhet. Detta resulterar så i att politikerna upplevs fara med osanning.

Nog om historian. När politik blivit mer av en hobby så har mycket kommit att handla om att öka sin synlighet för att öka intresset generellt för politik och i synnerhet för en sakfråga eller för ett parti. Detta innebär en hel del kommuniktionsinsatser, kolla här. Även om kommunikation är något som alla människor i någon utsträckning behärskar, så är kommunikationsstrategier och att formulera generella budskap, något som oftast kräver experthjälp.

En kommunikationsbyrå är många gånger lösningen för att på bästa sätt lyckas formulera träffande budskap som kan bidra till att uppfylla de politiska målen. Det handlar dels om vad som ska sägas, hur det ska sägas, när det ska sägas och vilka som man vill nå. Dessa frågor är delvis något som man som uppdragsgivare behöver fastställa för att lyckas med ett bra slutresultat. Kommunikationsbyrån kan kommunikation, men ni som kan politikens gång är mycket viktiga för att man skall kunna hitta rätt väg framåt. Så våga ta hjälp i de snårigare områdena, kanske är det en arbetsam period att skapa strategin, men förhoppningsvis så innebär det i slutändan tidsbesparingar när man istället arbetar smartare.